Wprowadzenie do nauki pisania

Podczas  ćwiczeń w pisaniu powinniśmy zwracać uwagę na kształtowanie u dziecka prawidłowych nawyków posturalnych, manualnych oraz dotyczących pracy z przyborami.

Poniżej przedstawiam wybrane sugestie na temat prawidłowej pozycji i pracy z przyborami podczas nauki pisania.

Warunki:

– odpowiednia wysokość siedziska (pośladki i uda przywierają do siedziska, stopy swobodnie oparte o podłogę)

– odpowiednia wysokość blatu (ramiona swobodnie opuszczone, przedramiona swobodnie opierają się o blat)

– oświetlenie dzienne, górne rozproszone lub kierunkowe (lampa kreślarska) o natężeniu minimum 500 lx, od strony przeciwnej do ręki piszącej (eliminacja cieni),

– eliminowanie “szumu” tła (np. wzorzysty obrus na stole, wiele przyborów, inne “rozpraszacze”),

Pozycja:

– obie stopy oparte o podłogę,

– plecy nie opierają się o oparcie krzesła (z wyjątkiem krzeseł profilowanych w okolicy odcinka lędźwiowego),

– kręgosłup prosty, symetryczny w osi pionowej (bez odchyleń na boki),

– obie ręce ułożone na stole,

Praca z narzędziem do pisania:

– prawidłowy jest chwyt pęsetkowy pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym z podparciem na palcu środkowym bez zbytniego ugięcia  czy wyprostu palca wskazującego, narzędzie powinno być trzymane na wysokości ok. 2 cm nad powierzchnią zapisywaną (niżej – zasłanianie, wyżej – większy wysiłek, w przypadku zatemperowanego ołówka – tuż nad granicą “ostrzyżyny”)

Prawidłowo!

Niekorzystnie… (nadmierne ugięcie palca, chwyt zbyt nisko. nieprawidłowa pozycja ręki niepiszącej – ręka zaciśnięta, ręka poza stołem)

 – nacisk wystarczający do wykonania czytelnego śladu ołówkiem,

– w przypadku użycia długopisów umiejętność dostosowania stopnia nachylenia narzędzia do powierzchni zapisywanej,

– ręka niepisząca aktywna – przytrzymuje kartkę, bez zaciskania w pięść,

– pozycja kartki – na linii środkowej ciała,

– zdolność do sprawnego organizowania przyborów i efektywnego z nich korzystania (np. “co zrobić z nakrętką od mazaka?”, “ile kredek zmieści się z dłoni zanim dziecko wpadnie na pomysł odłożenia ich do koszyczka?”, “ile razy można podnosić spadającą kredkę?”, itp.)…

cdn.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *