Ćwiczenia ręki piszącej

Zdjęcia na stronie pochodzą z prywatnego archiwum – wykorzystywanie za zgodą autorki. 

 

Przykłady poniższych ćwiczeń stanowią etap wstępny przed ćwiczeniami grafomotorycznymi i pozwalają zorientować się w zakresie sprawności, czucia, praksji dłoni piszącej, celowości i programowania ruchu itp.  Przy stosowaniu ćwiczeń ręki piszącej należy pamiętać również o angażowaniu drugiej ręki i profilaktyce posturalnej (więcej o tym w kolejnych wpisach).

Ugniatanie kartki jedną ręką w kulkę a następnie rozprostowywanie jej bez pomocy drugiej dłoni. W tym ćwiczeniu warto obserwować wargi i język dziecka by przekonać się jak aktywność dłoni angażuje korę ruchową narządów artykulacyjnych.

Krążenia dłoni

- „młynek” – obie dłonie krążą coraz szybciej, coraz bliżej

- krążenie jednej dłoni – druga zaciśnięta w pięść nieruchomo.

Dobieranie przedmiotów różnej wielkości (Ile zmieści się w Twojej dłoni…)

Rozpoznawanie przedmiotów dotykiem w etapach

1. Początkowo przedmioty o zróżnicowanym kształcie związane funkcjonalnie z dłonią (łyżka, ołówek, kluczyk) z widocznym zestawem do porównywania informacji wzrokowych i kinestetycznych

2. Przedmioty o coraz mniej zróżnicowanym kształcie w procedurze j.w.

3. Odgadywanie bez uprzedzania wzrokowego (dziecko nie wie jakim zestawem przedmiotów dysponujemy)

Próby palcowe – przy zasłoniętych oczach dziecka mocno uciskamy na krótką chwilę jeden palec – dziecko wskazuje który oraz w kolejnych próbach 2 lub 1 palec – dziecko informuje o ilości uciśniętych palców.

Ćwiczenie – powitanie paluszków – palce od wskazującego do małego i w odwrotnej kolejności witają się z kciukiem. Dla wielu dzieci to ćwiczenie stanowi trudność – można zaobserwować świadomy wysiłek wykonywania ruchów izolowanych.

Uderzanie opuszkami palców w kolejności oraz „przyklejanie”  i „odklejanie” kolejno palców do i od powierzchni. Ćwiczenie w typie poprzedniego – bardzo trudne dla dzieci zarówno ze względu na wykonywanie ruchów palcami w izolacji jak i programowania sekwencji ruchu.

Praksja dynamiczna – powtórz sekwencję ruchów „pięść, dłoń bokiem, dłoń leży” itp.

Praksja symboliczna – pokaż „jeden”, „trzy”, „ok” itp.

Zabawy z cieniem, naśladowanie wzorów ułożenia dłoni i palców – „dziób ptaka”, „serduszko”, „trójkąt”.

Modelowanie różnych kształtów symetrycznych z dłoni („kula”, „kwiat” itp.)

Ćwiczenia palców (kiwanie na boki, pochylanie i unoszenie, przywoływanie, obrysowywanie konturów)

Składanie palców (z kontrolą wzroku i bez kontroli wzroku)

Zabawy z narzędziem przygotowujące i utrwalające prawidłowy chwyt.

Proste ćwiczenia grafomotoryczne z tablicą suchościeralną – brak oporu powierzchni, dobra motywacja dziecka do ćwiczeń z tablicą oraz możliwość wprowadzenia naprzemienności ruchów – precyzja (zapis) vs gwałtowność, rozładowanie, ruchy koliste, boczne itp. (zmazywanie) to wystarczające argumenty żeby skorzystać z tego narzędzia. Wiele dzieci zrażonych do ćwiczeń grafomotorycznych chętnie podejmuje treningi z wykorzystaniem tablicy. Aktualnie w ofercie jest wiele pomocy do stosowania z mazakami suchościeralnymi.

c.d.n

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>